Konwerter odbiorczy

Schemat przedstawia prosty konwerter odbiorczy wykonany na dwóch tranzystorach BF966.Pierwszy z nich pracuje jako wzmacniacz w.cz.Obwód L1C1 dostrojony jest do przewidywanej częstotliwości,którą chcemy odbierać.Połączenie z anteną może być wykonane jako odczep lub 2 zwoje na cewce L1.Obwody L2C2 i L3C3 także dostrajamy do częstotliwości odbieranej.Orientacyjne napięcie na bramce G2 pierwszego tranzystora wynosi około 4V.Przy mniejszym napięciu zmaleje także wzmocnienie.Uzyskamy to zmieniając wartości rezystorów dołączonych do tej bramki.Prąd płynący przez tranzystor wynosi 8-10mA(mierzony na R-220ohm w drenie)

Wzmocniony sygnał poprzez filtr pasmowy L2C2,L3C3 podany jest na G1 następnego tranzystora,który pracuje w układzie mieszacza.Do drugiej bramki tego tranzystora doprowadzony jest sygnał z generatora kwarcowego o wartości max 5V.Schematy generatorów znajdziesz na stronie schematy.A opis prostej sondy do pomiarów napięcia w.cz. na stronie warsztat.Należy uwzględnić,że napięcie wskazywane przez sondę będzie większe ponieważ pracuje w układzie podwajacza.Po uruchomieniu układu eksperymentalnie dobieramy wartość tego napięcia zmieniając wartość kondensatora łączącego generator z bramką G2.Na początku zamiast 1n można wstawić 10p.

Z drenu drugiego tranzystora przez obwód L4C4 odbieramy żądana częstotliwość(suma lub różnica częstotliwości doprowadzonych do mieszacza) i przez cewkę sprzęgającą L5 podajemy na wejście TRX-a.

Z generatorem pracującym na częstotliwości 24MHz i TRX-em President Lincoln wykonałem ten konwerter na pasmo 3.5MHz i 50MHz.Wystarczy tylko zmienić obwody L1,L2,L3.Ewentualnie rezygnując ze wzmacniacza w.cz. można odrazu podłączyć antenę do G1 tranzystora mieszjącego i od razu wykonać dwa obwody przełączane.Czułość będzie oczywiście mniejsza.

Jeszcze jedna istotna informacja.generator kwarcowy(pierwszy schemat)pracuje na częstotliwosci podstawowej kwarcu.A spotyka się często kwarce 24MHz,które pracują na trzecim owertonie czyli ich częstotliwość podstawowa to 8MHz należy wtedy zmienić układ generatora.Nie podaję ilości zwojów cewek i wartości kondensatorów ponieważ dobieram je przy pomocy TDO a przy większych częstotliwościach minimalna różnica powoduje przesunięcie częstotliwości rezonansowej.Obwody LC można także wykonać inaczej np:kondensatory stałe a strojeni rdzeniem wkręcanym w cewkę.Trzeba sobie dostosować do posiadanych elementów.