Ładowarka do telefonów GSM

Układ elektroniczny jest wyjątkowo nieskomplikowany i tani (zwłaszcza w porównaniu do oryginalnych dostępnych na rynku).

Niestabilizowany zasilacz (Tr, D1-D4, C1, R1, D5) daje napięcie około 12V bez obciążenia i ok. 9V z obciążeniem 0,5A. Timer wykorzystujący popularny układ 555, jest "startowany" (załączając przekaźnik Pk1) po włączeniu zasilania (za pomocą R2, C2), a po ustalonym czasie wyłącza Pk1.
Wartości elementów są dobrane dla telefonu Dancall 2731. Dla innego obliczanie elementów rozpoczynamy od ustalenia napięcia i prądu ładowania -(mierzymy je na oryginalnej ładowarce), a następnie wybieramy transformator Tr -dla takich wartości (ukł. 555 może być zasilany 5 -15V) Np. dla telefonu Dancall: 9V przy 0,5A; wybieramy więc Tr na takie napięcie i prąd obciążenia (TS 6/46). W praktyce dla tak dużych czasów trwania impulsu timera, wartość R będzie znacznie mniejsza (prąd upływności kondensatora), elementy należy dobrać eksperymentalnie (C3=470mF i R3=4,3MW dają nam czas 80 minut).
R4, T1 i Pk1 realizują załączenie napięcia do telefonu.
Dioda D6 (i R5) sygnalizuje trwanie procesu ładowania.
Dodatkowym wyposażeniem jest moduł pozytywki na popularnym UM66T (elementy W1, US2, US3, T2, D7, R6, Gł1), która z kolei melodyjką informuje o jego zakończeniu.
Nie jest oczywiście niezbędna do działania układu, przypomina zaś anegdotkę o zegarku z wodotryskiem ...sympatyczne prawda?
Układ US3 wybieramy w wersji z odpowiadającą nam melodyjką.

Całość została zmontowana sposobem "na pajączynkę" -bez płytki drukowanej i umieszczona w obudowie o wymiarach 4 * 8 * 8 cm.
Ładowarka od kilku miesięcy poprawnie współpracuje z telefonem Dancall 2731.