Programowanie Arduino w Visual Studio Code


Visual Studio Code to darmowe środowisko programistyczne stworzone przez Microsoft. Zyskuje ono coraz większą popularność u developerów ze względu szybkość działania, ilość dostępnych dodatków oraz dopracownym interfejsem graficznym. Poniżej instrukcja jak skonfigurować i umożliwić programowanie Arduino w Visual Studio Code

Od niedawna istnieje również możliwość programowania i uruchamiania sketchy za pomocą oficjalnego dodatku od Microsoft.

W odróżnieniu od Arduino IDE Visual Studio Code z zainstalowanym dodatkiem posiada:

  •  wbudowane wsparcie systemu kontroli wersji (np. GIT)
  •  kolorowanie składni
  •  podpowiedzi IntelliSense
  •  automatyczne formatowanie kodu
  •  możliwość debugowania (dostępne na m.in. na płytkach Arduino M0 PRO, Adafruit Feather M0, Arduino Zero Pro)
  •  możliwość instalowania innych rozszerzeń

Instalacja VS Code

Jeżeli jeszcze nie posiadasz Visual Studio Code możesz go pobrać ze strony Microsoft:

https://code.visualstudio.com/

Po pobraniu i zainstalowaniu edytora musimy dodać rozszerzenie Visual Studio Code extension for Arduino. Rozszerzenie jest na licencji MIT open source

https://github.com/Microsoft/vscode-arduino

Instalacja dodatku

W tym celu uruchamiamy Visual Studio Code, naciskamy klawisze Ctrl + P i wpisujmy:

Nastpęnie wybieramy oficjalny dodatek wydany przez Microsoft i naciskamy Install (w chwili pisania tego tekstu wersja to 0.2.10). Zwracamy uwagę, czy wybraliśmy poprawny dodatek, ponieważ w Marketplace znaleźć można także inne dodatki o nazwie Arduino.

Wybór portu i płytki

W prawnym dolnym rogu po wybraniu Select Board Type mamy możliwość wyboru płytki.

Port szeregowy również wybieramy w podobny sposób za pomocą Select Board Type

Zarządzanie bibliotekami

Dodatek posiada również możliwość zarządzania bibliotekami – jest dostępny poprzez Arduino: Library Manager również z poziomu menu F1 

Weryfikacja i wgrywanie do pamięci Arduino w Visual Studio

Po naciśnięciu klawiszy Ctrl + Alt + R mamy możliwość zweryfikowania poprawności sketchu.
W celu wgrania (Upload) skompilowanego sketchu do płytki naciskamy Ctrl + Alt + U.

Operacje można również wykonywać z menu po naciśnięciu klawisza F1.

Zobacz też